nowe pokolenie

MAZUR-HANAJ Remigiusz

ur. 28.09.1966 w Pile, mieszka w Milanówku. 

Współtwórca ruchu domów tańca w Polsce, etnograf, animator i dokumentator (od 1992) tradycyjnej kultury etnomuzycznej, pomysłodawca, konsultant i realizator inicjatyw edukacyjnych w tej dziedzinie. Muzyk – samouk. Scenarzysta filmów dokumentalnych, autor audycji radiowych, współpracownik Polskiego Radia. Redaktor serii płytowej „In crudo” (od 1999). Juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Redaktor naczelny portalu MuzykaTradycyjna.pl. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (2011).

Studiował m.in. polonistykę (1986-89) oraz etnologię w IEiAK UW (2006-10). Rodzinnie i sentymentalnie związany z Lubelszczyzną i Roztoczem. Żonaty ze śpiewaczką Agatą Harz. Ojciec Rozalii i Teodora.

 

ANIMACJA KULTURY – ważniejsze przedsięwzięcia

  • Róża Włóczęgi (projekt Miroslava Mandića), 1991-93
  • Wielkie Xięstwo Tradycji – Wyobraźni – Sztuki (projekt Janusza Boguckiego i Niny Smolarz) 15-17.10.1993

  • Scena Muzyki Tradycyjnej „Korzenie” (z Piotrem Zgorzelskim i Antonim Beksiakiem), klub Riviera-Remont, 1994-96

  • Dom Tańca (Warszawa) - SCEK 1995-97 (współpraca), WOK 1997-2000 (z Piotrem Zgorzelskim), klasztor dominikanów na Freta 2000-02, Piwnica Architektów 2000-01, Kasyno Pod Pałkami 2001-02, Jadłodajnia Filozoficzna 2003-06 (z Emilią Okołotowicz), Klub Chłodna 25 2004-05

  • Pozwól mi Twe męki śpiewać – spotkania z religijną pieśnią ludową, 1996-99 (Warszawa - kościół Najśw. Zbawiciela, kościół św. Krzyża, kościół Nawiedzenia NMP na Przyrynku)

  • Jest drabina do nieba – spotkania z religijną pieśnią ludową, 2000-03 (kościół św. Jacka, kościół w Lasku Bielańskim, Muzeum Narodowe)

  • Tabor (letnia szkoła muzyki tradycyjnej) - Chlewiska-Szydłowiec 2002-04 (z Piotrem Zgorzelskim), Kocudza 2006, Szczebrzeszyn 2008-10, Narol 2012-13 (Akademia Muzyków Wędrownych)

  • audycje edukacyjne z muzyką tradycyjną (kapela Pies Szczeka) w szkołach pod patronatem Filharmonii Narodowej, 1999/2000, 2006/07, 2011/12 (województwa mazowieckie, podlaskie, warmińsko-mazurskie, Łódzkie, świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie), w sumie ok. 650 audycji

  • fakultatywne całoroczne zajęcia warsztatowe dla studentów animacji w Instytucie Kultury Polskiej UW – 2002/03, 2003/04, 2004/05, 2005/06

  • Klub Festiwalowy "Tyndyryndy" Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym, od 2008
  • Ogólnopolski Konkurs na Pieśń Dziadowską Nową2008 i 2012 (książka „Za dziada w superwróbla przemienionego” 2013)
  • Współzałożyciel Forum Muzyki Tradycyjnej, 2012 i jego prezes 2013-14 [w 2015 zrezygnował z członkostwa] oraz uczestnik Grupy Roboczej Roku Oskara Kolberga 2014

  • Festiwal NÓW [awangarda i tradycja] - 2017

 

PROJEKTY ARTYSTYCZNE

  • aktor w Teatrze Poga (przy klubie Riviera-Remont), przedstawienia "Psalm" (wg Księgi Hioba) oraz "Wszystkie moje kości powiedzą" (wg E. Jabesa i I. Pereca; niewystawione)
  • grupa Księżyc (teksty i taśmy preparowane) – muzyka eksperymentalna/folk/minimal music, 1990-94 (singiel "Nów", Obuh Rec. 1991), LP „Księżyc” Obuh Records (kaseta i winyl, 1996), remaster: Penultimate Press 2013 (winyl) oraz Obuh Rec (CD, 2014); reaktywacja grupy w 2014 - płyta "Rabbit eclipse" Penultimate Press (CD i winyl 2015)

  • grupa Bractwo Ubogich, 1992-94

  • duet z Agatą Harz (pieśni tradycyjne z lirą korbową i skrzypcami), od 1999

  • grupa Pies Szczeka, od 1999, muzyka wiejska z Polski Centralnej i Lubelszczyzny

  • grupa Wędrowiec, od 2003, autorska wizja muzyki tradycyjnej (I nagroda Festiwalu Nowa Tradycja 2004)

  • solowy projekt "Nagrania terenowe snów" - autorskie remiksy nagrań terenowych muzyki tradycyjnej (Requiem Rec. 2016, winyl i CD) oraz "Wysiadywanie góry" [CD Requiem 2018]

 

DZIAŁALNOŚĆ DOKUMENTACYJNA – BADANIA TERENOWE > nagrania muzyki, wywiady, fotografie (ponad 100 przykładów audio do odsłuchania)

  • Lubelszczyzna – od 1992

  • Mazowsze – Puszcza Biała, 1995-2003

  • Mazowsze – Puszcza Zielona, 1996-99

  • Radomskie – od 1997-2005

  • a także Suwalszczyzna (1997 i 2011), Podkarpacie (2008-09)

nagrania są publikowane od 1999 r. w wydawnictwie In Crudo

 

FILMOGRAFIA :

Cykl „Pejzaże wsi polskiej”, reż. Jarosław Ostaszkiewicz, TVP2:

Klechdy polskie – czyściec, opowieści o zaświatach – Puszcza Biała, 1996

Klechdy polskie – piekło, opowieści o zaświatach – Kocudza, Dzwola, 1996

Gromniczna, Bukowa k/Biłgoraja, 1996

 

Cykl „Centrum czyli pogranicze”, reż. Dariusz Gajewski, TVP2 :

Bibi Tereska, o Teresie Mirdze, 1998

Franciszek muzykant, o Franciszku Racisie, 1998

Stara muzyka, o Marianie Bujaku, 1999

Anatol też lubi podróże, o Kapeli Brodów, 1999

Całą gambą, portret muzyczny parafii Czarni i okolic (Kurpie), 1999

Raj, kolędowanie w Urzejowicach pod Przeworskiem, 1999

Pośnik, wieczerza wigilijna w Kocudzy, 1999

Dyngus, zwyczaje wielkanocne w Gałkach Rusinowskich, 2000

Krempachy, śpiewana Ewangelia św. Jana w Niedzielę Palmową na Spiszu, 2000

trzy teledyski do pieśni Jacka Hałasa i Stefana Puchalskiego, 2000

Tu jest wszystko, o Jacku Hałasie, 2001

oraz

Jest drabina do nieba, reż. Wiesław Bednarz, TVP 2000

cykliczny magazyn anarchistyczno-punkowy "Alternativi" dla TVP1 [współpraca, 1994-96]

 

RADIO

 

DZIAŁALNOŚĆ REDAKTORSKA I WYDAWNICZA

  • Biuletyn Sceny „Korzenie” 1995-2000 (współpraca)

  • Kwartalnik „Wędrowiec” 2001-2003

  • seria płytowa In Crudo (19 płyt i 2 książki)

  • leksykon MuzykaRoztocza.pl (od 2012)

  • portal MuzykaTradycyjna.pl (od 2012, redaktor naczelny)

 

PUBLIKACJE

Artykuły

Pokolenie nomadów, „Brulion” nr 1/1999

The lirnyk-dziad and his songs, [w:] Traditional musical cultures of Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and folk tramsission, University of Warsaw. Institute of Musicology 2009

Psiubaba i parodie weselne, scribd oraz MT.pl, 2009

Deska i szklanka czyli o tańcu, Konteksty – „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” nr 1/2011

Sacrality of culural landscape of Janów Lubelski – anti GPS, [w:] The tree, the well and the stone, In Crudo 2011

Muzyka ludowa od tradycyjnej do folkowej, [w:] Raport o stanie muzyki polskiej, IMiT 2011 [współautor – Maria Baliszewska]

Tabor. Nieco hermeneutyczne uwagi o powrocie do tradycji, Kultura Enter 2013

Czy istnieje polska tradycja lirnicza?, MuzykaTradycyjna.pl 2014

Orient i orientalność we współczesnej muzyce inspirowanej tradycją w Polsce, "Andante" nr 95/2014 (w jęz. tureckim)

Rewizja Raportu 2011, [w:] Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, IMiT 2014 [współautor – Maria Baliszewska]

Muzyka tradycjna w mediach, w: Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, IMiT 2014 [współautor – Dariusz Anaszko]

Warsztaty i kursy. Działalność instytucji i stowarzyszeń oraz inicjatywy indywidualne, [w:] Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, IMiT 2014 [współautor – Ewa Grochowska]

 

Teksty do płyt

Powiśle Maciejowickie (In Crudo 2007),

Spod Niebieskiej Góry – muzyka Roztocza (In Crudo 2009),

Na rozstajnych drogach (Stara droga 2012)

JarzębinaNa wygunie (Konador 2013),

Marian Bujak z Szydłowca – portret skrzypka (In Crudo 2014),

I po ścianach! Muzyka z Remontu 1994-96 (In Crudo 2014),

 

Oj dolo moja dolo – Zespół Jarzębina z Kocudzy i Przyjaciele (Powiat Janowski 2015)

Spod Niebieskiej Góry 2 - muzyka Roztocza (In Crudo 2015)

Zofia Sulikowska z Wojsławic - portret śpiewaczki (In Crudo 2016)

 

Redakcja:

The tree, the well and the stone. Sacred places in the cultural space of central-eastern Europe, In Crudo 2011 [z Wojciechem Bedyńskim]

Za dziada w superwróbla przemienionego. Antologia pieśni dziadowskich nowych, In Crudo 2013

Fot. Wojcek Czern